سه نهال پر سود ویژه مناطق گرمسیر

بادام یک محصول پر طرفدار در بین ایرانیان است که جزو مغزیجات اصلی آجیل شب عید به شمار می‌رود و بسیار مفید و معذی است. در جای جای مناطق کشورمان باغات پهناور بسیاری توسط باغداران به وجود آمده‌اند که محصولات فراوان و با کیفیتی را تولید می‌کنند، و نه تنها ایران بلکه بخش عمده‌‌ی نیاز کشورهای همسایه هم از طریق این باغات تامین می‌شود.

اکثر ارقام نهال بادام با آب و هوای سردسیر سازگار هستند، اما برخی از آنان ویژگی زود گل‌دهی دارند مانند بادام نجف آبادی، بادام منقا و بادام کاغذی که باید کاشت آن‌ها در مناطق گرمسیر انجام شود در غیر این صورت نهال به مرور از بین می‌رود و تنها هزینه و وقت شما از دست رفته است.

کاشت نهال بادام فرانیس در مناطق گرمسیر

یکی از شناخته‌ترین ارقام‌ نهال بادام که با آب و هوای گرمسیر سازگار است، نهال بادام فرانیس است، این نهال ابتدا در کشور فرانسه شناسایی شده است و به همین علت نام آن را فرانیس نام گذاری کرده‌اند.

کاشت به صورت انبوه نهال بادام فرانیس بسیار پرسود است، به طوری که در هر هکتار ۴ الی ۵ تن باردهی دارد و محصولات بسیار با کیفیت و خوش طعمی را از این نوع درخت بادام برداشت می‌توان کرد.

درخت بادام فرانیس جزو مرتفع‌ترین درختان است، ارتفاع این درخت پس از به بلوغ رسیدن به ۷ الی ۸ متر می‌رسد.

شاخه‌های این درخت پراکنده و طول زیادی دارند، به همین علت برای برداشت محصول توصیه می‌شود از دستگاه مخصوص استفاده شود تا به شاخه‌ها صدمه وارد نشود.

کاشت نهال بادام کاغذی در مناطق گرمسیر

از نام‌های شناخته شده‌ی دیگر بادام کاغذی می‌توان به بادام سفید و بادام ‌نجف آبادی اشاره کرد. این نوع بادام نسبت به دیگر بادام‌ها از ویژگی کمی برخوردار است، به عنوان مثال عمر مفید اکثر ارقام نهال بادام ۸۰ سال است، اما عمر مفید درخت بادام کاغذی ۲۵ الی ۳۰ سال است.

بادام کاغدی پوست نازکی دارد، درصد دوقلو بودن مغز بادام کاغذی بسیار اندک است ک معمولا مغز آن در مقیاس با دیگر بادام‌ها کوچک تر است. برای سرمایه گذاری بهتر است به دیگر ارقام نهال بادام رجوع کنید، درخت بادام کاغذی نمی‌تواند محصول مناسبی برای درآمد زایی و سود کلان داشته باشد.

کاشت نهال بادام تونو در مناطق گرمسیر

یکی دیگر از ارقام نهال بادام که هم در آب و هوای گرم و هم در آب و هوای سردسیر رشد دارد نهال بادام تونو است. گل دهی درخت بادام تونو به صورت میان گلدهی است به معنای آن که معمولا در روزهای پایانی بهار و اوایل تابستان شروع به گل دهی می‌کند که نسبت به سایر درختان بادام دیر تر رخ می‌دهد.

درخت بادام تونو نسبت به سایر درختان بادام سریع‌تر باردهی دارد، در روزهای ابتدایی مهر می‌توان محصولات این درخت را برداشت کرد. نهال تونو نهال مناسبی برای احداث باغ جهت سرمایه گذاری است به دلیل آن که در سال‌های اولیه کاشت باردهی دارد و پس از چند سال به صورت انبوه محصول تولید می‌کند که می‌تواند بستر مناسبی برای سرمایه گذاری باشد.

احداث باغ بادام در مناطق گرمسیر

سه نوع اصلی ارقام نهال بادام به نام ‌های بادام کاغذی، بادام فرانیس و بادام آذرخوشه‌ای بهترین و پر بارده ترین ارقام نهال بادام است که می‌توانید در مناطق گرمسیر آن را بکارید و در مدت کمی با محصولات با کیفیت و بسیار انبوهی روبرو شوید.

مهم‌ترین نکات در زمینه احداث باغ گردو خاک و میزان آب در آن منطقه است، با توجه به آن که درخت بادام به آب کمی نیاز دارد، اما نبود آب و عدم تغذیه آب توسط درخت می‌تواند بسیار مشکل ساز باشد. برای اینکه بتوانید با نکات مهم کاشت نهال درخت بادام در منطقه گرمسیر آشنا شوید با کارشناسان ارشد نهالستان برتر نهال ارتباط برقرار کنید.

شرایط مناطق گرمسیر برای کاشت ارقام نهال بادام باید به چه صورت باشد؟

در زمان کاشت نهال بادام باید به نکاتی اعم از خاک زمین مورد نظر، آب و شرایط اقلیمی و مساحت زمین دقت بسیار کنید و در صورتی که یکی از این موارد با مشکلی روبرو بود از کاشت نهال صرف نظر کنید. خاک محل کاشت نهال در مناطق گرمسیر باید زهکشی مناسبی داشته باشد همانند خاک لومی، کاشت نهال در چنین خاکی حتما با نتیجه‌ی بسیار پر رونقی روبرو خواهد بود.

به طور معمول خاک مناطق گرمسیر رطوبت دارد و کاشت برخی از ارقام نهال بادام همچون آذر خوشه‌ای به دلیل آن که توان تحمل رطوبت بالای خاک را ندارد اشتباه است، بدین منظور ابتدا باید بافت خاک توسط یک متخصص اصلاح شود تا برای کاشت نهال بادام آذرخوشه‌ای آماده شود.

ارقام نهال بادام پرسود و سازگار با مناطق گرمسیر

در کشورمان ایران مناطق سردسیر و گرمسیر بسیاری وجود دارد، در این مقاله سعی کردیم که ارقام نهال بادام که با آب و هوای گرمسیر سازگار است را برای شما عزیزان بیان کنیم.

مهم‌ترین نکته که برای باغدارن پر اهمیت است پربارده بودن نهال است تا پس از کاشت نهال و طی کردن دوران بلوغ نهال سالیانه به طور منظم و با حجم زیاد محصول برداشت شود.

آبیاری به میزان لازم و مناسب، سم پاشی به اندازه و منظم، کوددهی مناسب درخت و هرس کردن به وقت مناسب باعث می‌شود تا یک باغ بادام پربار و محصولات با کیفیت و سالم تولید کنید و حتی به فکر صادر کردن محصولات هم بیفتید.

کلام آخر

برای اینکه بتوانید ارقام نهال بادام را مناطق گرمسیر بکارید باید اطلاعات مفید و مهمی از آن منطقه به دست آورید. برای اینکه کاشت نهال و احداث باغ شما با شکست روبرو نباشد باید از کارشناسان صاحب نظر در حوزه‌ی کشاورزی و باغداری کمک بگیرید، بدین منظور می‌توانید به صورت حضوری در نهالستان و به صورت اینترنتی در سایت نهالستان برتر نهال از کارشناسان ارشد درخواست راهنمایی کنید و به صورت رایگان مشاوره شوید.

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸